IFK Malmö - Supporterforum

Välkommen att göra din röst hörd!

Du är inte inloggad.

#1 2007-04-19 08:09

Kinky Afro
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2006-08-31

HK Malmö??

Vad händer?

Har skrattat åt MalmöFF som inte hade större själ än att 'ge bort' sitt damlag. Men detta är ju nästan säppet värre.

Katastrof. Antar att denna forum-avdelningen försvinner?

#2 2007-04-19 11:17

David
Gäst

Re: HK Malmö??

Jäkla idioti! Va fan är detta nu!

Nästa är väl att fotbollslaget döps om till HSB Malmö

suck...

Senast ändrad av David (2007-04-19 11:17)

#3 2007-04-19 17:00

Kinky Afro
Medlem

Man börjar ju undra om samma sak skulle kunna hända fotbollen om laget tog sig upp i t.ex superettan.

Hela grejen känns jävligt bisarr.

#4 2007-04-19 17:43

göran
Medlem
Registrerad: 2006-09-03

Att en av Sveriges klassiska handbollsklubbar med SM-guld i bagaget väljer att lägga ned eller byta namn när den återvänder till eliten måste vara snudd på den rena galenskap. Så går det när moderna marknadsföringsnissar tar över och vill ersättta klassiska brands (för att tala ett språk som de förstår) med tramsnamn i  stil med Redhawks. Inom idrotten spelar, menar jag, tradition, namn och klubbkänsla fortfarande en stor roll i alla fall för supporters.
Göran

#5 2007-04-20 12:01

Johannes
Medlem
Registrerad: 2006-11-09

Det är bara i USA och Danmark som det fungerar med namnbyte. Vad har de för förebilder? Café Opera? Ljungskile? Man skulle locka ungdomar med ett lite "tuffare" namn. Det känns som ett skämt.
Och sorgligt. Ett av mina finaste IFKminnen var när de gick upp 88/89. Känns som om de skäl det minnet. För att inte tala om pengarna man betalade i baltiskan i år. Kan man kräva tillbaka dem?

#6 2007-04-27 15:24

Gul i Halland
Medlem
Registrerad: 2007-04-08

Tala om svek mot sina supportrar. Namn byte på en förening som följt i flera år..................när man väl har tagit sig tillbaka till elitserien. USCH.
Kan man kalla sig "gul" när man kommer att läsa om handbollslaget till hösten?
Nej, man får väl gå och kolla korp idrott i stället, som en gång i tiden höll till på Rörsjöplan: Gyllene Gripen, Jägersro, AGA Faxius, etc. För det där med klubbkänsla kan man börja lägga ner för gott.
Skall snart och gå och se korvpojkarna spela curling. HEJA, HEJA.

#7 2007-05-21 02:37

the pimp
Medlem
Från: malmö
Registrerad: 2007-05-20
Hemsida

skandal!

hata hif!

#8 2007-10-02 21:58

David
Gäst

skönt att plastlaget inlett med 3 förluster

hoppas dom åker ner direkt..

nästan 1000 pers på matchen senast....vem fan går och tittar på ett plastlag utan själ och historik?

#9 2007-12-02 07:31

Dårhuset
Medlem
Registrerad: 2007-12-01

Har länge funderat på om detta forum är något för mig. Jag tycker handboll är toppen, liksom fotboll, men handboll är bara lite mer av allt. Ärligare på något sätt. Det för tankarna tillbaka förr i tiden. Då var handbollen det ända lagsportsalternativet på vintern.

Det är tråkigt att IFK inte finns med i elitserietabellen, men det viktigaste måste väl ändå vara att vi fått tillbaka elithandbollen i Malmö. Sporten verkar ha dött i rejält i Malmö och då måste man återuppbygga intresset. Det hoppas jag kommer att ske med ett handbollslag som det skrivs om. Bara genom Per Carlens inträde fick vi publicitet och då skrev tom Anja Gatu om handboll i Malmö. Bara det. Får vi dessutom igång handbollsungdomar så kommer det att kunna bli riktigt kul. Där verkar IFK vara bra på gång.

Jag går ofta och tittar på handbollen och har så gjort i många år. Tyvärr har jag varit ganska ensam på läktaren. Intresset för handboll har varit lågt och var har alla IFK:are hållit hus? Det har varit samma gamla trogna gäng, men de har inte varit många. Därför kan jag tycka att mycken kritik känns svår att bemöta. Någon skriver i tidigare insändare "med SM guld" i bagaget. Visst finns det ett SM guld i klubben och det skall man vara stolt över, men det var i ute SM 1976 vill jag minnas. Hur högt smäller det om IFK Malmös fotbollsherrar vinner SM i innefotboll? Man måste ha lite perspektiv när man ser på saker.

Man får inte se HK Malmö som ett problem utan som en möjlighet, för alla, inklusive IFK Malmö. Kommer handbollen igång i staden vet man inte vad som kan ske. Kan Lund, Ystad, Göteborg ha mer än ett elitlag kan väl Malmö? På sikt i alla fall.

Och vad beträffar namnvalet. HK Malmö är ett utomordentligt bra val. Om någon tycker det är fantasilöst, vad tycker ni då om FCK? Snacka om att Köpenhamnslaget blivit ett begrepp i fotbollseuropa, eller hur.

Hoppas vi ses i Baltiskan. Idag spelar de mot Redbergslid, en riktig klassikerförening.

Tack för ordet.

#10 2007-12-04 18:26

David
Gäst

Först och främst är FCK vidrigt, ett av de värsta plastlagen som finns. Tacka vet jag AB Köpenhamn, och BK Frem och de andra gamla klassiska Köpenhamnslagen.

Du skriver att man inte ska se HK Malmö som ett problem. Det är det visst, att ens lag försvinner är det värsta som kan hända en riktig supporter. Har du inte förstått vad kärlek till en klubb innebär?

Klart att man hellre vill se sitt lag i vilken division det än må vara än ett i nytt/sammansslaget lag, med nytt namn,logotyp och färger.  - Om man är en riktig supporter vill säga och ingen kappvändare eller någon som ska vara "inne", läs: fjortistjejer på MFF's matcher.

All heder åt de supporters som ligger bakom lag som AFC Wimbledon, FC United of Manchester, Yokohama FC och dylika lag. Det är underbart att se att de finns hopp trots allt!

Förövrigt önskar jag HK Malmö allt illa, hoppas de åker ner och aldrig tar stiget upp igen.

Senast ändrad av David (2007-12-04 18:31)

#11 2007-12-04 19:10

Kinky Afro
Medlem

David skrev:

Förövrigt önskar jag HK Malmö allt illa, hoppas de åker ner och aldrig tar stiget upp igen.

Typ så :)

Usch!

#12 2007-12-09 08:12

Dårhuset
Medlem
Registrerad: 2007-12-01

Det är med respekt jag tänker på alla de som stöttar sin förening. Jag känner inte till klubbarna du nämner, men tycker det låter härligt.

Lika mycket respekterar jag de som stöttar sin sport. I det här fallet så syftar jag på Malmöhandbollen. De personer som de senaste åren gjort allt för att etablera elithandbollen är samma personer. De har haft ett mål och har jobbat seriöst med detta och lyckats bra. Nu ser det tufft ut i år, men än finns det hopp.

Som supporter ställer jag upp både i mot och medgång. Jag har suttit i Baltiskan och tittat på di gule tillsammans med de närmast sörjande. Publikintresset var sorgligt svagt så det här med medgångssupporter får ni ta med någon annan. Hade alla "riktiga" IFK supportrar kommit och tittat på IFK Malmös handbollslag hade namnskiftet aldrig skett. Varför skulle det?

Tyvärr handlar elitidrott alldeles för mycket om pengar och publik är pengar, liksom sponsorer. Kommer det publik finns det ett intresse för sponsorerna att synas.

Att FCK inte faller i smaken är det bara att respektera. Deras framgång sportsligt, publikt och ekonomiskt talar sitt eget språk.  Det var namnet jag syftade på. Rakt och enkelt, precis som HKM.

Att önska andra lag "allt illa" är tråkigt att höra. Det tjänar ingen på , allra minst de som känner så. Det kan lätt, om det eskalerar, bli firmor av det och då stöttar man inte sitt lag enligt mig, även om många tror det.

Jag hejar på IFK och jag råkar gilla handboll. Finns inte IFK får jag ta det som erbjuds. Så enkelt är det för mig.

#13 2007-12-09 23:35

David
Gäst

Vi är på två helt olika nivåer, det visar du tydligt i ditt inlägg. Du snackar om att stötta en sport och jag en klubb.

Som sagt stöttar hellre mitt lag i division 7 än ett plastlag i CL.

Tror inte vi kan komma längre i debatten?

Ner med plastlag, ner med HK Malmö!

Senast ändrad av David (2007-12-09 23:50)

#14 2008-01-20 19:27

HK Supporter
Medlem
Registrerad: 2008-01-20

Allvarligt talat så tycker jag inte att du är rättvis. Bara för att IFK har valt att gå med i ett sammarbete så behöver det ju inte betyda att det är dåligt. Eller? Jag förstår att det inte känns rättvist mot de äldre supportrarna men i stället för sitta och sura kan man ju faktiskt heja, ni kanske inte vet hur många IFK spelare som finns med i det nya Elitlaget.

Själv är jag HK supporter och har spelat handboll ett tag, och själv klart så stödjer man ett det lag man känner för men det betyder inte att man ska hata ett annat. Ta er till Baltiskan och se efter hur många IFK supportrar som tar sig dit i stället, det finns massor. Är det inte ett samarbete som kan hjälpa Malmö och komma upp i topp. En annan sak är att man inte borde vara så j*dra taskig med att önska det värsta för ett lag, ta och skärp er!!! Tycker att det är omoget att hålla på så och att i stället för att kommentera allt va istället mer aktiva, ni kan ju fortsätta stöjda ert IFK men respektera klubben beslut om ett sammarbete.

#15 2008-01-22 21:53

David
Gäst

Löjligaste inlägget på länge.

Var och en har väl rättighet att tycka och känna vad man vill för olika lag?

Jag hejar på IFK Malmö och du tydligen på HK, sedan får man tycka vad man vill om olika lag.
Jag personligen har svårt för nybildade/sammanslagna lag, speciellt då "mitt" IFK Malmö som gick upp i Elitserien inte fick spela där. Istället togs platsen av HK Malmö. Det är orsak nog att tycka vad JAG vill om det laget.

Senast ändrad av David (2008-01-22 21:56)

#16 2008-03-02 18:29

Gul i Halland
Medlem
Registrerad: 2007-04-08

David. DU HAR HELT RÄTT.  Man håller på sin förening.punkt slut.
Alla Er övriga HKM-fans, berätta om för mig vilken histioria den "föreningen eller klubben har"??????
Det är väl ändå så, att det är föreningen IFK Malmö som tog sig tillbaka till eliten...ELLER?????
Finns inte de förenings känslor som David berättar om, kan man lika bra gå och heja på ett curlig lag "Karlsson eller Pettersson." Precis lika ointressant.
Man förlikar sig med en förening och förenings namnet. Väljer man ett annat klubbnamn, ja, då är det inte den förening som jag förknippas med.

#17 2008-03-12 20:52

David
Gäst

Tack för stödet "Gul i Halland"!

Detta är glädjens dag för oss gula och övriga som är trogna sitt lag. "HK Malmö 2007" ner i Allsvenskan.

Förutsättning:
Klassiska handbollslaget IFK Malmö tillbaka i Elitserien!

Åtgärd:
Vi förintar IFK Malmö Handbollsförening och bildar något nytt.

Resultat:
En klassisk handbollsförening har gått i graven och får inte deltaga i Elitserien. Det nya "affärsprojektet" tog platsen istället och åkte omedelbart ner i Allsvenskan.

Framtid:
Dags att ringa Percy nu och bilda HK Malmö Wild Monsters eller?

HK Malmö, LDB Malmö, LB07 - En skrämmande utveckling. Vad blir härnäst? Fotbollslaget blir HSB Malmö FK?

Stort grattis till kamratkollegorna från Trelleborg och lycka till i kvalet!

Och just de...

Undra vad Anja Gatu kommer skriva för något fyndigt nu? :D

#18 2008-03-12 21:54

majk85
Administratör
Registrerad: 2006-09-01
Hemsida

Ett litet förtydligande.

Ursprungliga IFK Malmö HF (Handbollförening) är förstås kvar. De har dock inte bedrivit seniorhandboll efter att man gick in i projektet Team Malmö HK (Malmö HP, Dalhems IF) inför säsongen 2001-2002.

A-laget tillhörde IFK Malmö HK Elit 2001-2002 till och med 2006-2007. Det är den föreningen som nu är under avvecklande.

#19 2008-03-12 22:09

David
Gäst

Tack för förtydligandet!

Senast ändrad av David (2008-03-12 23:36)

#20 2008-03-12 23:15

majk85
Administratör
Registrerad: 2006-09-01
Hemsida

David du har fått ett mejl precis från mig.

#21 2008-03-12 23:39

Claes H
Medlem
Registrerad: 2007-08-15

Ombedd att skriva några rader om handbollsfiaskot HK Malmö.
Några ordspråk: Upp som en sol, ner som en pannkaka. Eller Högmod går före fall.
Efter förlust hemma mot Drott erkände Per Carlen att laget bara håller allsvensk klass.
Det har alla andra vetat länge. Facit 5 vinster på 26 matcher och minst antal gjorda mål
talar för sig själv.
Anja Gatu skrev innan seriestart "IFK Malmö, ett lag med långsamma halventusiastiska spelare
som med flyt lyckats ta sig till elitserien".. Hon fortsatte med "Att skaka av sig namnet IFK Malmö
och de gula tröjorna var intelligent. Så många och hängivna är inte de  kanariefåglar som följt laget att det blir ett kännbart publiktapp".                                                                 .
Det är fult med skadeglädje. Och fel att sparka en som redan ligger. Men ändå....t

#22 2008-03-13 12:30

Kinky Afro
Medlem

Härligt!!

Jag ger klubben max 2 år till.

#23 2008-03-13 16:24

David
Gäst

Kinky

Men hostar Percy upp pengar och dom ändrar namn till Wild Monsters så kanske de håller i 4-5 år. :)

#24 2010-04-14 05:15

Född gul
Medlem
Registrerad: 2008-12-03

Och hur gick det nu då? Jo laget har klarat sig alldeles utmärkt och tom till slutspel. Det är mycket positivt för Malmöhandbollen och vem tjänar på det? Jo IFK Malmö.

Board footer